Dostępność szkoły
Diagnoza w sprawie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kasince Małej – audyt z dnia 24.02.2021r.
Wskutek prowadzonych działań, szkoła osiąga gotowość do wdrażania rozwiązań skoncentrowanych na uniwersalnym projektowaniu w edukacji i przyjęcia ucznia niezależnie od specyfiki jego indywidualnych potrzeb.
Dostępność architektoniczna.
Dostępność wejść do budynku: Przynajmniej jedno z wejść do szkoły jest dostosowane do potrzeb OzN. Uczniowie mogą wchodzić do szkoły przez jedno główne wejście lub inne wejścia, np. z podziałem na wiek dzieci. Do budynku szkoły prowadzą wejścia: wejście główne, dwa wejścia od strony sali gimnastycznej jedno z możliwością wjazdu na wózku inwalidzkim, drugie z pomocą osoby opiekującej się, wejście przez szatnię oraz dwa wejścia do oddziałów przedszkolnych. Wejście główne do budynku zabezpieczone jest barierką i prowadzą schody wykonane z antypoślizgowej płytki ceramicznej. Od strony sali gimnastycznej prowadzi wejście dla osób z niepełnosprawnością ruchowo, korytarz prowadzi do szkoły, jest tam również łazienka z dostosowaniem dla osób ze szczególnymi potrzebami . Obszerne podwórko szkolne daje możliwość parkingu dla osób ze szczególnymi potrzebami . W strefach wejściowych znajdują się przedsionki, ich głębokość wynosi w granicach 220-250 cm. Wejście do budynku odpowiada warunkom określonym na poziomie podstawowym, w tym warunkom określonym jako rozwiązania zalecane na poziomie podstawowym. Stosowane są oznaczenia kolorystyczne na początku i końcu biegu schodowego, zgodnie z przyjętymi standardami z poziomu podstawowego MDS.
Dostępność szatni: Szatnie składają się z szafek usytuowanych wzdłuż korytarzy przy ścianie, stojących na posadzce. Elementy wyposażenia, takie jak szafki, półki, ławeczki, czy wieszaki, wyróżniają się kolorystycznie na tle płaszczyzn pionowych i poziomych. Zapewniony jest dostęp dla osób z niepełnosprawnościami fizycznymi do szatni ogólnej. Przed szafkami zapewniona jest powierzchnia manewrowa o wymiarze 150 cm x 150 cm, zapewnione jest przejście o szerokości nie mniejszej niż 160 cm.
Ciągi komunikacyjne odpowiadają warunkom opisanym na poziomie podstawowym, w tym warunkom określonym jako rozwiązania zalecane umożliwiające łatwe trzymanie ręką.
Okna nie otwierają się na drogi komunikacji w sposób utrudniający poruszanie się użytkowników lub zmniejszający szerokość korytarza.
Drzwi mają szerokość 90 cm nie wchodzą w strefę ruchu, nie ograniczają strefy bezpiecznego poruszania się użytkowników, tj. nie utrudniają poruszania się użytkowników, drzwi wejściowe do toalety przy otwarciu pozostawiają przestrzeń wolną pozwalającą na otwarcie drzwi przez osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim, tj. ≥ 50 cm.
Przedmioty takie jak grzejniki, szafki i gaśnice, „ukryte” są w płaszczyźnie ścian (np. we wnękach lub w miejscach niedostępnych) tak, aby nie znajdowały się w przestrzeni.
Na korytarzach zapewniona jest rezerwa powierzchniowa (np. w formie wnęk) do sytuowania wyposażenia typu: siedziska, szafki, stojaki na wystawę, sprzęty ortopedyczne.
Wszelkie narożniki, wystające elementy konstrukcyjne czy wysunięte ściany, są zabezpieczone drewnianymi osłonami oznaczone kontrastowym kolorem.
W obrębie korytarzy stosuje się informację kierunkową (ze strzałkami). Istotne pomieszczenia oznakowane są piktogramami.
Sztuczne oświetlenie stosowane jest w taki sposób, aby źródła światła podkreślały kierunek przebiegu korytarza.
Użytkownicy mają możliwość wyboru sposobu komunikacji między odpowiednią lokalizację w budynku. Ciągi komunikacyjne zapewniają dostęp do wszystkich pomieszczeń ogólnodostępnych na każdej kondygnacji, osoby z niepełnosprawnością ruchową będą miały wsparcie pracowników szkoły przy pokonywaniu schodów.
Schody spełniają warunki z poziomu podstawowego. Poręcze wyróżniają się kolorystycznie. Pochwyty poręczy wyprowadzone są w poziomie na 30 cm poza pierwszy i ostatni stopień biegu przy wejściu do szkoły. Rozwiązanie to, umożliwia uchwycenie poręczy zarówno przez młodsze dzieci i osoby niskiego wzrostu oraz starsze dzieci i osoby dorosłe.
Sale lekcyjne w budynku szkoły – wymagania określone w standardzie spełnia minimum 25% sal lekcyjnych. Sale lekcyjne odpowiadają warunkom określonym na poziomie podstawowym, w tym warunkom określonym na poziomie podstawowym jako zalecane rozwiązania. Sale lekcyjne dla młodszych dzieci podzielone są na wyraźne strefy: do nauki, do zabawy, do wypoczynku lub izolacji. Ustawianie mebli umożliwia dostosowanie do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością. Powierzchnia przypadająca na jednego ucznia w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych wynosi 2,5 m² (zalecane 3 m²) w klasach 1-3 oraz 2,0 m² (zalecane 2,5 m²) w grupach starszych dzieci, obecnie szkoła nie obejmuje opieką dzieci z niepełnosprawnościami. Między meblami zapewnione jest przejście o szerokości min. 120 cm. W obrębie sali nie ma zapewnionego pomieszczenia lub strefy do pracy indywidualnej.
Dostępność sali sportowej: Sala gimnastyczna odpowiada warunkom określonym na poziomie podstawowym, w tym warunkom określonym na poziomie podstawowym jako zalecane rozwiązania. Sala nie posiada wejść ze schodami, do sali prowadzi szeroki korytarz oraz szerokie drzwi. Urządzenia, drabinki, bramki są na stałe przymocowane, sprzęt sportowy znajduje się w osobnym pomieszczeniu, do którego osoba niepełnosprawna również może wejść.
Sale rewalidacyjne, zajęć specjalistycznych odpowiadają warunkom określonym na poziomie podstawowym, w tym warunkom określonym na poziomie podstawowym jako zalecane rozwiązania. Powierzchnia odpowiada pracy indywidualnej 12-15 m², w pełni wyposażona sala rehabilitacyjna lub sala do integracji sensorycznej ma 25-30 m². Zajęcia indywidualne oraz prowadzone w małych grupach, są planowane dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb. Forma zajęć rewalidacyjnych i z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dostosowana do realnych potrzeb uczniów. Do realizacji tych zajęć nauczyciel-specjalista wykorzystuje metody i środki dydaktyczne oraz dedykowane wyposażenie indywidualnie dla każdego ucznia z zachowaniem idei uniwersalnego projektowania w edukacji. Zajęcia odbywają się również w toku komunikacji zdalnej, z uwzględnieniem metod i technik komunikacji dostępnej wszystkim podmiotom.
Świetlica szkolna : W pomieszczeniu znajduje się miejsce wyciszenia, Przy świetlicy znajduje się pomieszczenie sanitarne. Świetlica podzielona jest na strefy do nauki i do zabawy.
Biblioteka szkolna: Biblioteka spełnia warunki opisane na poziomie podstawowym, w tym warunki określone na poziomie podstawowym jako zalecane rozwiązania. Dostęp do regałów z książkami zapewniono wszystkim użytkownikom, niezależnie od ich niepełnosprawności: – przejścia między regałami są nie węższe niż 150 cm. Dopuszcza się szerokość przejścia nie mniejszą niż 120 cm pod warunkiem, że nie jest wymagane zawracanie wózkiem, – książki usytuowane są na wysokości od 40 co 140 cm. – sytuowanie książek na wysokości powyżej 140 cm obwarowane jest warunkiem zapewnienia wsparcia ze strony personelu bibliotecznego,
Pomieszczenia sanitarne: w budynku na jednej kondygnacji zapewniona jest jedna toaleta dostosowana dla OzN zgodnie z warunkami określonymi na poziomie podstawowym, w tym warunkami określonymi dla poziomu podstawowego jako zalecane. W pomieszczeniach sanitarnych dla OzN elementy takie jak drzwi, klamki, poręcze wspierające, urządzenia sanitarne i akcesoria, kontrastują barwą płaszczyzn pionowych i poziomych, zastosowany jest także kontrast wizualny między ścianą a posadzką tak, aby OzN narządu wzroku mogła ocenić wielkość pomieszczenia.
Pozostałe toalety dla uczniów nie spełniają dostosowań dla dzieci z niepełnosprawnościami, tzn. parametry urządzeń nie uwzględniają poszczególnych grup wiekowych i nie spełniają dodatkowych założeń dla OzN.
Stołówka szkolna: szkoła zapewnia dzieciom higieniczne i bezpieczne warunki spożywania posiłków. Posiłki wydawane w stołówce spełniają ogólne wymagania dotyczące składu i sposobu przygotowania potraw dla uczniów, zgodnie z przepisami w tym zakresie. Za przygotowanie jadłospisu odpowiada intendent. Na stołówce szkolnej oraz w przypadku poczęstunków organizowanych z okazji imprez i wydarzeń okolicznościowych, czy wycieczek, zapewnia się posiłki dostosowane do specjalnych potrzeb żywieniowych, wynikających ze stanu zdrowia oraz nietolerancji potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim. Opiekę nad dziećmi przebywającymi w stołówce sprawują nauczyciele dyżurni. Zapewnia się dodatkowe wsparcie pracowników obsługi (pomocy nauczycieli) tym dzieciom, które tego wymagają. Zakres i rodzaj pomocy jest zawarty odpowiednio w IPET lub protokole konsultacji szkolnych. Obiady finansowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej, są takie same pod względem składu i gramatury, jak te, opłacane przez rodziców/opiekunów prawnych. Na wniosek rodziców/opiekunów prawnych, obligatoryjnie zapewnia się realizację specjalnych potrzeb żywieniowych, wynikających ze stanu zdrowia. Rodzice/opiekunowie są regularnie informowani o możliwości zwolnienia z opłat za posiłki i realizacji specjalnych potrzeb żywieniowych. Istnieją jasne, jawne i niepiętnujące zasady zwolnienia z opłat za posiłki. Zwolnienie z opłat odbywa się w sposób dyskretny.
Otoczenie szkoły, obiekty sportowe: Wszystkie tereny zewnętrzne dostosowane są w taki sposób, aby osoby ze szczególnymi potrzebami mogły korzystać z urządzeń i boisk w sposób zapewniający im uczestnictwo bierne i czynne w zawodach sportowych. Do przestrzeni sportowych i rekreacyjnych doprowadzone są utwardzone ścieżki, wolne od przeszkód (np. krawężników) i wykonane z nawierzchni umożliwiających poruszanie się osób na wózkach inwalidzkich . Ścieżki są zadbane, nie porośnięte trawą, która może utrudniać dostęp do poszczególnych przestrzeni.
Bezpieczeństwo pożarowe: Szkoła nie posiada systemu sygnalizacji pożarowej (alarmu) wyposażonego w sygnalizację akustyczną i świetlną, alarm jest ogłaszany poprzez dzwonek. Ewakuacja odbywa się do klatek i wyjść ewakuacyjnych i schodami w dół do wyjścia na zewnątrz budynku. Jeżeli na drodze występują drzwi ewakuacyjne to podczas ewakuacji OzN zapewniane jest im wsparcie personelu.
Dostępność cyfrowa.
Szkoła prowadzi stronę internetową, która zawiera informacje o działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej oraz organizacyjnej. Na stronie udostępnione są wzory dokumentów do załatwiania spraw związanych z rekrutacją. Prowadzi również dziennik elektroniczny umożliwiający kontakty pomiędzy uczniem, rodzicem, nauczycielem, dyrektorem szkoły. Szkoła korzysta z programu Microsoft Office 365 z aplikacji Teams do nauki zdalnej i komunikacji z uczniami poprzez wideo spotkania, przesyłanie prac i wykonanych zadań, komunikatów przesyłanych przez nauczycieli, prowadzenia wirtualnych zeszytów ucznia.
Dostępność informacyjno-komunikacyjna.
Dane do kontaktu z placówką zamieszczone są na stronie internetowej szkoły. Drogi komunikacji ze szkołą: kontakt telefoniczny, korespondencyjny, internetowy z wykorzystaniem wiadomości tekstowych za pomocą SMS, MMS lub e-mail. Udostępnia się również możliwość komunikacji audiowizualnej.
ZARZĄDZENIE NR 29/20
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 w Kasince Małej
z dnia 22 września 2020 roku
w sprawie powołania Koordynatora ds. dostępności w Szkole Podstawowej nr 2 w Kasince Małej
Na podstawie art. 14 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz. 1696, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Powołuje się zespół do spraw dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Szkole Podstawowej nr 2 w Kasince Małej:
1) W skład zespołu wchodzą:
Pani Renata Szczypka wicedyrektor szkoły – koordynator do spraw dostępności
Pan Mateusz Dąbrowa – koordynator do spraw bezpieczeństwa w szkole
Pani Grażyna Słowik – nauczyciel informatyki
2. Koordynator do spraw dostępności wraz z zespołem realizuje zadania związane z:
1) wsparciem osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Szkołę Podstawową nr 2 w Kasince Małej ,
2) przygotowaniem i koordynacją wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Szkołę Podstawową nr 2 w Kasince Małej,
3) monitorowaniem działalności Szkoły Podstawowej nr 2 w Kasince Małej w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
4) sporządzanie raportów o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
3. Zobowiązuje się pracowników Szkoły Podstawowej nr 2 w Kasince Małej do współpracy i realizacji zadań, o których mowa w ust.2.
§ 2
Zarządzenie wchodzi z dniem podpisania.