Czytamy… kl.3
Sprawozdanie z wykonania zadań projektu czytelniczego
realizowanego w ramach programu „Książka moich marzeń” w klasie 3
w roku szkolnym 2015/2016
W bieżącym roku szkolnym realizowaliśmy klasowy projekt „Podróże z książką”, który był jednym z ogniw realizacji programu „Książka moich marzeń”, do którego przystąpiła szkoła.
Zaproponowane, i w ciągu roku realizowane, zadania służyły ugruntowaniu nawyków czytelniczych i kultury czytania, kształceniu odbioru dzieł literackich, a przede wszystkim rozbudzeniu potrzeby obcowania z książką jako niewyczerpanym źródłem wiedzy o świecie i człowieku. Były też promocją biblioteki szkolnej, jako miejsca inspirującego do rozwoju osobistego.
Staraliśmy się przekonać o tym, że słowo drukowane we współczesnym świecie, w dobie rozwoju techniki komputerowej, telewizji i filmu może dostarczyć wielu niezapomnianych i głębokich wrażeń oraz może być źródłem radości, kreatywności i satysfakcji.
Uczniowie klasy 3 rozpoczęli swoje spotkanie z czytaniem od wykonania plakatów promujących czytanie książek, zawierających sentencje, aforyzmy, złote myśli o książce. Pracując w zespołach przygotowali klasową gazetkę poświęconą książce i czytaniu. Zaktualizowaliśmy klasową biblioteczkę o nowe pozycje. Wspomogli nas w tym rodzice przekazując książki po swoich dzieciach. Na spotkaniach klasowych z rodzicami wychowawca przedstawiała bieżący stan czytelnictwa oraz założenia projektu czytelniczego: „Książka moich marzeń” zachęcając rodziców tym samym do partnerstwa w działaniu. Kolejnym przedsięwzięciem było zaprezentowanie przez każde dziecko swojej ulubionej książki. Stworzyliśmy klasowy kufer z ulubionymi książkami, które uczniowie kolejno prezentowali motywując swój wybór i zachęcając kolegów do sięgania po wybrane pozycje.
Z okazji Święta Patrona Szkoły zaprosiliśmy kolegów z klasy 1 na wysłuchanie czytanych przez trzecioklasistów utworów Juliana Tuwima, a spotkanie zakończyliśmy wspólną zabawą integracyjną.
Z nadejściem zimy rozpoczęliśmy zadanie, które nazwaliśmy „Zimowe poranki z książką”. Była to codzienna lektura książek na drugiej przerwie śródlekcyjnej (luty – marzec). Wysłuchaliśmy baśni ze zbioru „U złotego źródła”. Zaś sama akcja, która zyskała popularność przedłużona została i przerodziła się w „Wiosenne spotkania”. Tym razem (w marcu) było to słuchanie fragmentów „Opowiadań z Doliny Muminków” w formie audiobooka czytanych przez Krzysztofa Kowalewskiego
Tak rozpoczęta praca była dla nas wprowadzeniem do realizowanej podczas zajęć edukacyjnych, zadań dodatkowych oraz podczas osobistej aktywności czytelniczej „Podróży z książką”. W tej części wykorzystaliśmy lektury zaproponowane przez program „Książka moich marzeń” oraz naszą klasową listę lektur. Każdą z wypraw literackich obudowaliśmy interesującymi działaniami dodatkowymi. I tak:
– Na Tatrzańskim szlaku z „Legendą o śpiących rycerzach” poznaliśmy piętra roślinne w Tatrach wykonując w zespołach ich makiety. Znajomość tego zagadnienia zaowocowała wysokim wynikiem na sprawdzianie.
– Podczas Wypraw smakowitych wspólne stworzyliśmy „ Klasową Książkę kucharską” ze sprawdzonymi domowymi przepisami, a na zajęciach kulinarnych udało nam się przygotować smakowity wafelkowy przekładaniec,
– Wyprawy na niby to spotkanie izabawy z „Karolcią” – przygotowaliśmy metryczkę książki i wprawialiśmy się w twórczym opowiadaniu przygód niewidzialnych dzieci,
– Zimowe wędrówki z panem Andersenem wykorzystaliśmy nazapoznanie
z baśniami: „Dziewczynka z zapałkami” i „Królowa Śniegu” podczas zajęć lekcyjnych oraz na wykonanie „Krainy wiecznej zimy” – pracy plastycznej z wykorzystaniem materiałów o różnej fakturze,
– Uczestnicząc w Wycieczka do Krainy Fantazji zapoznaliśmy się z lekturą „Akademia Pana Kleksa” i odświeżyliśmy znajomość piosenki pt. „Witajcie w naszej bajce” z filmu”, którego fragmenty obejrzeliśmy,
– Latając dywanem po zakamarkach Orientu uczniowie przeczytali „Baśń
o Alladynie i o lampie cudownej”, a rozbudzona wyobraźnia zaowocowała stworzeniem mandali z surowców wtórnych, z owoców i warzyw ( te zajęcia były korelacją z projektem „Owoce i warzywa w szkole”) oraz tak popularnym ostatnio ,dzięki licznym publikacjom z propozycjami, kolorowaniem fantazyjnychmandali.
Poznawaliśmy z książką ojczysty kraj:
– Zwiedzając Kraków z legendą Mariana Orłonia. „Przerwany hejnał” podczas zajęć edukacyjnych doskonaliliśmy technikę opisu stroju krakowskiego i nauczyliśmy się krakowiaka- tańca narodowego z wieloma figurami tanecznymi.
– Podążając Wisłą do Warszawy napotkaliśmy „Syrenkę ” z legendy A. Oppmana, a dzięki możliwościom Internetu odbyliśmy wirtualny spacer po stolicy,
– Na Mazurach – w królestwie jezior „zatopiliśmy się” w „Bajce o królu ryb” Franciszka Jankowskiego oraz w dźwiękach żeglarskich szant. Jedna z nich pt. „Wesoły żeglarz” z powodzeniem zagrzewa nas do marszu na każdej wycieczce, a prace plastyczne z wykorzystaniem techniki orgiami płaskiego zdobiły szkolną wystawę,
– Pieszo do źródeł legendy udaliśmy się ostatnio. Dzielnie pokonaliśmy stromizny Szczebla i na miejscu odczytaliśmy „Legendę o Zimnej Grocie” Stanisława Pagaczewskiego. Porównywaliśmy opisy fantastyczne z realiami. Dokonaliśmy też pomiarów temperatury i wielkości groty podczas jej oględzin. Posługiwaliśmy się kompasem przy oznaczaniu kierunków marszu szlakiem, a napotykane co rusz okazy przyrodnicze zajmowały naszą uwagą. Mnogość salamander była okazją do bezpośredniej obserwacji. Żadna chyba też z lektur tak nie zainspirowała trzecioklasistów jak ta, której efektem są niezwykle precyzyjnie obmyślone plany dotarcia do zasypanego wejścia do jaskini.
Wybraliśmy się dalej:
– Najpierw Koleją przez Włochy – poprowadził nas Lampo, bohater książki Romana Pisarskiego „O psie, który jeździł koleją”. Włoską opowieść zakończył lekturowy quiz, do którego uczniowie przygotowali się niezwykle solidnie i który dostarczył nam wielu emocji podczas zaciętej rywalizacji. Zwycięzcami została grupa w składzie: Patryk Kołodziejczyk, Dominik Łabuz, Paweł Szczypka, Wiktor Mucha i Radek Ceklarz.
– Z Italii Autostopem poznawaliśmy Europę. Pomocne w tej wyprawie okazały się „Euroopowieści” Mariana Fabjańskiego, które zgłębialiśmy w ramach kontynuacji akcji Wiosenne poranki z książką (kwiecień – maj). Ciekawe scenki z życia naszych europejskich sąsiadów okrasiliśmy przygotowanymi i zaprezentowanymi przez uczniów krótkimi informacjami o przedstawianym kraju. Samodzielne poszukiwanie informacji w różnorakich źródłach było więc uzupełnieniem czytanego tekstu
- o poszczególnych europejskich państwach.
– Z Europy jednym susem, dzięki książkom i zdobyczom nowoczesnej techniki, znaleźliśmy się Na czarnym lądzie. Stało się to możliwe dzięki spotkaniom z „Doktorem Dolittle i jego zwierzętami” H. Loftinga. Lekturę szczegółowo omówiliśmy na zajęciach, a losy bohaterów sprawdziliśmy organizując konkurs znajomości lektury i wykonując „Memo doktora Dolittle” – karty do zabaw kształcących spostrzegawczość, pamięć i uwagę. Poznaliśmy też wiele afrykańskich ciekawostek uczestnicząc w prowadzonej przez p. Marię Fryc lekcji bibliotecznej „Czego mogę dowiedzieć się o Afryce ze zbiorów biblioteki?” oraz dzięki spotkaniu z ks. Krzysztofem Chromym, który podzielił się z nami wspomnieniami z działalności misyjnej w Afryce. Wyposażeni w sporą dawkę wiedzy udaliśmy się w filmową podróż śladami Stasia i Nel oglądając pierwszą, naszym zdaniem ciekawszą wersję , „W pustyni i w puszczy” . Było to też nawiązaniem do obchodów Roku Henryka Sienkiewicza i ukłonem w stronę jego dorobku literackiego uhonorowanego Nagrodą Nobla.
– Literatura skierowała nas także do Królestwa Dziecięcej Szczęśliwości. Podróżując, kolejny raz spotkaliśmy się z lekturą „Król Maciuś Pierwszy”. Przypomnieliśmy sobie przy tej okazji sylwetkę Janusza Korczaka oraz oglądany już przez nas film zrealizowany na podstawie powieści. Wielu z uczniów sięgnęło tym razem po książkę ze szkolnej biblioteki. Spotkanie było też okazją do utrwalenia przydatnych wiadomości dotyczących praw dziecka, zadań Rzecznika Praw Dziecka w Polsce i utrwalenia znajomości dziecięcego telefonu zaufania Rzecznika Praw Dziecka.
– Niezwykłą przygodą i miłym akcentem projektu była Podróż sentymentalna, w która zabrała nas babcia Oli – p. Anna Drabik. Podczas wywiadu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o książkowych hitach, o zabawach i nauce w czasach jej dzieciństwa. Pani Anna przeczytała nam również fragmenty lubianej lektury i jak na kochającą babcię przystało zadbała by spotkanie z książka należycie nam osłodzić. Któż jak nie babcie znają tak dobrze dziecięce marzenia.
– Wszyscy uczniowie naszej klasy wzięli udział w ogłoszonym przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Nowym Sączu konkursie plastycznym pt. „Jestem ilustratorem mojej ulubionej książki”, w którym Natalka Mucha zdobyła wyróżnienie. Uczestniczyliśmy także we wszystkich szkolnych działaniach organizowanych w ramach projektu, m.in. w organizowanym we współpracy z GBP w Kasince Małej spotkaniu z autorem poczytnych książek dla dzieci – Wiesławem Drabikiem oraz w przygotowanym przez klasę 6 nagraniu i wywiadzie.
Punktem kulminacyjnym realizowanego projektu czytelniczego była wyprawa do Gminnej Biblioteki Publicznej. Kierownik biblioteki, p. Zofia Skolarus przyjęła nas bardzo serdecznie opowiadając o zbiorach kasinczańskiej książnicy, interesujących nas działach tematycznych oraz zasadach korzystania z kącika czytelniczego. Wysłuchaliśmy także czytanego przez p. Elżbietę Ciężadlik utworu Antoniny Zachary – Wnękowej ze zbioru „Baśnie spod Gorców” . Pani Elżbieta, która jest członkiem zespołu „Kasinianie – Zagórzanie” zaprezentowała nam się w stroju ludowym i opowiedziała wiele ciekawostek o naszym regionie. Pod koniec spotkania, po przeprowadzeniu konkursu na znajomość bohaterów książek, zostaliśmy nagrodzeni pamiątkowymi zakładkami i słodyczami. Słodycz spotkania utrwaliliśmy jeszcze wyprawą na lody.
Projekt czytelniczy okazał się bardzo ciekawym i przydatnym działaniem edukacyjnym, w który bardzo się zaangażowaliśmy. Jego cel został osiągnięty. Mamy świadomość, że nie zaowocuje on szturmem bibliotek ale na pewno wszyscy będą wiedzieli, dlaczego warto po książki sięgać. Projekt został zakończony, ale akcja propagowania czytania, którą szkoła zawsze traktowała priorytetowo trwać będzie nadal.
E. Jakubiak