Projekt edukacji czytelniczej realizowany z grupa pierwszoklasistów w roku szkolnym 2016/2017 wychodzi naprzeciw potrzebom nauczycieli i uczniów naszej szkoły wyrażanych w każdorocznej ewaluacji wewnętrznej placówki, a także włącza się w realizację polityki oświatowej MEN ustalonej na rok szkolny 2016/17, której jednym z kierunków jest rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Jest też przede wszystkim jednym z ogniw Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, który szkoła realizuje.
Zaplanowane i sukcesywnie realizowane w ciągu roku szkolnego w projekcie zadania służyły wprowadzeniu najmłodszych uczniów w świat książki i czytelnictwa, kształceniu odbioru dzieł literackich, a przede wszystkim rozbudzeniu potrzeby obcowania z książką jako niewyczerpanym źródłem wiedzy o świecie i człowieku.
Głównymi celami, które ambitnie sobie założyliśmy było:
kształtowanie nawyków czytelniczych i kultury czytania.
promocja wartościowej literatury.
tworzenie klimatu do rozwijania wyobraźni.
zdobywanie umiejętności współdziałania w grupie.
promocja biblioteki szkolnej, jako miejsca inspirującego do rozwoju osobistego.
uwrażliwienie rodziców na ważną rolę książki i czytania w życiu dziecka
Nowemu zespołowi klasowemu, który rozpoczyna edukacje szkolną w pierwszej kolejności zorganizowała wychowawczymi biblioteczkę klasową i zapoznawała z warunkami korzystania z niej przez wychowanków.
Od początku roku przyjęliśmy w ramach powitania dnia cykl spotkań „Poranek z książką” polegający na codziennym czytaniu przez nauczyciela pozycji literatury dziecięcej z zasobów biblioteki szkolnej jak również Gminnej Biblioteki Publicznej. Warto zauważyć, że biblioteka publiczna odpowiedziała na nasze sugestie dotyczące pozyskiwania literatury dla dzieci autorstwa współczesnych pisarzy i wzbogaciła swoje zbiory o interesujące pozycje, które wypożyczaliśmy do naszego projektu.
Przy głośnym czytaniu dla pierwszoklasistów, którzy dopiero byli na etapie poznawania literek, nawiązaliśmy współpracę z klasą III b, której uczennice ochoczo wsparły nasze działania. Dziękujemy p. Małgorzacie Knapczyk za zaktywizowanie swoich wychowanków.
18 listopada br.w ramach akcji „Bezpieczny Internet”, którego organizatorem jest firma NETMAR sp. z o.o. uczniowie klasy 1 spotkali się z p. Łukaszem Zabdyrem by poruszyć ważne zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci.
Po zajęciach z pierwszoklasistami w prelekcji uczestniczyli rodzice, których prowadzący uwrażliwił na czyhające w sieci niebezpieczeństwa, na które mogą natknąć się nieświadome zagrożeń dzieci.
Dodatkową atrakcją tegorocznego spotkania z panem Łukaszem Zabdyrem, który jest nie tylko propagatorem właściwych zachowań internetowych ale także absolwentem wydziału Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i co ciekawe, wziętym grafikiem i ilustratorem książek wydawanych przez Centrum Metody Krakowskiej prof. Jagody Cieszyńskiej– znane szerokiemu już kręgowi zainteresowanych także wśród uczniów naszej szkoły. Pan Łukasz zaprezentował nam swoje ilustratorskie umiejętności, a szybkość i precyzja tworzonych rysunków wprawiła nas w zachwyt i zdumienie, które najtrafniej wyraził Tomek; „tak szybko i tak pięknie! Wow!”
Dziękujemy za tę możliwość, gdyż wpisuje się ona jako ciekawy epizod naszej przygody czytelniczej.
Wybitnie czytający uczniowie naszej klasy pokusili się w grudniu, podczas Dnia Patrona Szkoły , o uczestnictwo w konkursie „Mistrza Pięknego Czytania”. Poziom konkursu był naprawdę wysoki – nawet najmłodsi uczestnicy zachwycili publiczność: głosową interpretacją tekstu, wspaniałą dykcją i bezbłędnym odczytaniem tekstu. W kategorii klas młodszych nasz kolega – Gabriel Mądrala zdobył wyróżnienie. W kategorii „Przebranie za baśniową postać” wzięli udział: Emilka Cież, Iza Cież, Tomek Jakubiak i Ola Przepolska.
14 grudnia br. uczniowie klas I – III mieli okazję spotkać się z panią Anną Cież, znaną nie tylko w środowisku kasinczańskim poetką ludową, animatorką i propagatorką kultury i tradycji zagórzańskich oraz aktywną członkinią Koła Gospodyń „Paradne Gosposie”. Spotkanie to nazwaliśmy „Bajaniem na dywanie”. Pani Anna zaprezentowała młodym słuchaczom próbki swoich utworów, wśród których szczególnym powodzeniem cieszyły się opowiadania zbudowane z wyrazów rozpoczynających się tą samą literą. Były to: „Przyjazd papieża” oraz „Przygoda panny Paulinki”. Mająca doskonały kontakt z dziećmi pisarka dała się namówić także na wspomnienia z czasów swojej młodości i dzieciństwa. Wywołana do odpowiedzi pytaniami uczniów bawiła licznymi anegdotami i wprawiała w zdumienie opowieściami trudnymi do pojęcia przez współczesnych. Bo któżby się dzisiaj wybrał na lekcje do szkoły bez butów, chodził do wygódki na polu w mroźne dni albo zachwycał choinką ubraną skromnie i oświetloną świeczkami, którą wystraszony kot tak łatwo przyprawił o spalenie?
Na przedwiośniu, gdy zasób poznanych literek był już na wyczerpaniu nawiązaliśmy współpracę z biblioteką szkolną i wypożyczyliśmy komplet pozycji dla klasowej wypożyczalni, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Jedni próbowali czytać samodzielnie, inni zachęcali swoich rodziców do pomocy w przyswajaniu tekstu. W tym czasie p. bibliotekarka rozpoczęła przyjęcie chętnych, czytających już dzieci, do grona czytelników szkolnej książnicy.
Kolejnymi krokami na ścieżkach czytelniczych były spotkania i lekcje biblioteczne, na których pani Maria Fryc cierpliwie uczyła zachowań bibliofilskich i prezentowała pozycje szkolnego księgozbioru.
W ciągu całego roku szkolnego aktywnie braliśmy udział w konkursach plastycznych wykorzystując napływające oferty, Nie odnieśliśmy znaczących sukcesów w etapach pozaszkolnych ale … dopiero się rozgrzewamy!
Na przełomie kwietnia i maja, wspólnie z klasami drugimi, uczestniczyliśmy w spotkaniu z tekstami gwarowymi, które pozyskaliśmy w ramach kampanii „Góralskie czytanie” popularyzujące literaturę poszczególnych grup etnograficznych. Były to teksty pt. „Zwada” i „O kozie, co się prawdy boła” zamieszczone w pozycji „Zagórzańska czytanka” opr. Anna Mlekodaj, Łukasz Zapała. Wzięliśmy też udział w konkursie na plastyczna ilustrację przeczytanego tekstu.
Finałem naszych czytelniczych poczynań była uroczystość Pasowania na czytelnika.
W środę, 24 maja uczniowie klasy 1, którzy jeszcze nie tak dawno poznawali pierwsze litery zostali przyjęci w szeregi czytelników szkolnej biblioteki. Uroczystość przygotowali uczniowie klasy IV pod kierunkiem p. Marii Fryc – bibliotekarza szkolnego.
Pierwszoklasiści, którym w tym doniosłym wydarzeniu towarzyszyli rodzice, wysłuchali programu artystycznego, po którym przewodnikiem była Pani Książka i towarzyszące jej bajkowe postacie. Uczniowie celująco zdali egzamin przygotowany przez starszych kolegów, rozpoznając książkowych bohaterów i prawidłowo rozwiązując przygotowane przez nich zagadki. Kulminacyjnym punktem spotkania było uroczyste ślubowanie oraz Pasowanie na czytelnika szkolnej biblioteki, którego Wielką Księgą Bajek dokonała Dyrektor szkoły, p. Czesława Łabuz, a potwierdzeniem było wręczenie dyplomu.
Dumni młodzi czytelnicy otrzymali na pamiątkę zakładki do książek oraz regulamin biblioteki, którego obiecali sumiennie przestrzegać. Korzystając z obecności rodziców świeżo pasowani czytelnicy przygotowali klasowe spotkanie z okazji zbliżającego się Dnia Matki i Dnia Ojca. Po złożeniu życzeń i wręczeniu przygotowanych upominków pierwszoklasiści zadedykowali rodzicom spektakl „Przygody Iskierki i Płomyka. „Słodki” akcent zakończył to miłe spotkanie.
Dumni jesteśmy ze swoich osiągnięć czytelniczych, które wyrażają się wysokim poziomem techniki czytania i zrozumieniem samodzielnie czytanego tekstu oraz świadomi, że obcowanie z literaturą te wyniki będzie doskonalić i rozszerzać dziecięcą wyobraźnię.
Wychowawca klasy 1 – E. Jakubiak